پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215253
80 درصد بارش هاي چهارمحال و بختياري از استان خارج مي شود
تاریخ انتشار : 1395/03/27 19:49:01
نمایش : 1087
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: 80 درصد بارش هاي اين استان به استان هاي ديگر وارد مي شود.
به گزارش ايرنا، علي محمدي مقدم، روز پنجشنبه، در نشست بررسي مشکلات آب آشاميدني نقاط مختلف چهارمحال و بختياري اظهار داشت: با اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري مي توان روان آب هاي حاصل از بارش هاي استان را مهار کرد.
وي نياز آبي بخش هاي آشاميدني، صنعت و کشاورزي چهارمحال و بختياري براي سال 1390 را برابر يک هزار و 210 ميليون مترمکعب اعلام و تأکيد کرد: در صورتي که فقط 56 درصد از سطح استان عمليات آبخيزداري به مفهوم واقعي انجام بپذيرد، به همين اندازه آب نفوذ داده مي شود.
محمدي مقدم افزود: براي دستيابي به اين هدف، در برنامه اي 10 ساله با مساحتي حدود 900 هزار هکتار در هر سال، مي توان نياز آبي چهارمحال و بختياري را در تمامي بخش ها برطرف کرد.
وي تصريح کرد: کوچک، ساده و کم ارتفاع بودن، حداقل دستکاري در طبيعت، کمترين هزينه در احداث سازه، پايين ترين هزينه در توليد آب، خطر ريسک پايين، تبخير کم و اجراي ساده با حداقل پيچيدگي از مهمترين مزيت هاي آبخيزداري به شمار مي رود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري بيان داشت: ميانگين سالانه حجم کسري مخزن دشت هاي استان بيش از 728 ميليون متر مکعب است.
وي اضافه کرد:در همين راستا و با توجه به عدم تأمين نياز زيست محيطي تالاب ها و رودخانه هاي حوزه، خشکسالي، سوء مديريت در بحث مديريت جامع حوزه هاي آبخيز، کسري شديد مخازن آب زيرزميني، ممنوعه شدن بيشتر دشت ها و تهديد چشمه هاي متعدد، اجراي طرح هاي آبخوان داري ضرورت دارد.
محمدي مقدم ،پخش سيلاب را به عنوان گسترده ترين و پرکاربرد ترين روش ذخيره نفوذ آب دانست و عنوان داشت: به همين منظور در چهارمحال و بختياري 15 عرصه مستعد پخش سيلاب به مساحت 260 هکتار با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي، سنجش از دور و بازديد زميني مورد تأييد قرار گرفته است.
وي حجم سالانه ذخيره آب در هر هکتار از شبکه طرح پخش سيلاب را 350 هزار مترمکعب اعلام و اظهار کرد: مجموع سالانه حجم ذخيره مصنوعي از سوي تمامي پخش سيلاب ها 91 ميليون متر مکعب برآورد شده است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ادامه داد: اقدامات سازه اي و بيولوژيکي، تغيير الگوي کشت، اصلاح الگوي بهره برداري از زمين هاي شيبدار، رعايت تعادل دام و مرتع، اصلاح الگوي مصرف و مديريت مصرف منابع آب، توانمندسازي، افزايش آگاهي و مشارکت جوامع محلي، ايجاد مشاغل جايگزين و معيشت پايدار از مهمترين مزيت هاي اجراي مديريت جامع حوزه آبخيز محسوب مي شود.
وي بيان کرد: به منظور پياده سازي مديريت جامع حوزه آبخيز در چهارمحال و بختياري اکنون دو پروژه شامل مديريت جامع حوزه آبخيز دوراهان سولگان و طرح بين المللي مناريد در دست انجام است.
محمدي مقدم،هزينه آبخيزداري سازه اي، بيولوژيکي و مديريتي در هر هکتار را 10 ميليون ريال برشمرد و يادآور شد: ميانگين ارزش رواناب در هر هکتار از زمين هاي چهارمحال و بختياري شش ميليون و 600 هزار ريال است.
به گزارش ايرنا، از مجموع يک ميليون و 653 هزار و 300 هکتار وسعت چهارمحال و بختياري، يک ميليون و 371 هزار و 400 هکتار در حوزه آبخيز رودخانه کارون، 143 هزار و 900 هکتار در حوزه آبخيز رودخانه زاينده رود، 67 هزار و 700 هکتار در حوزه آبخيز رودخانه دز و 70 هزار و 300 هکتار در حوزه آبخيز داخلي قرار دارد.
ميانگين بارندگي در سال زراعي جاري 492 ميليمتر گزارش شده که نسبت به ميانگين سال زراعي گذشته که 590 ميليمتر است با کاهش 17 درصدي مواجه است.
کاهش نزولات آسماني در استان سبب شده تا امسال وارد نهمين سال پياپي خشکسالي در استان شويم و چهارمحال و بختياري که منشا رودخانه هاي زاينده رود و کارون است با بحران تامين آب روبرو شود.
هم اکنون چهارمحال و بختياري يکي از استان خشک کشور اعلام شده و از آنجا که در ماه هاي آينده بارندگي قابل توجهي براي اين استان پيش بيني نمي شود، تامين آب براي مردم روستاها و شهرهاي استان با سختي انجام مي گيرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html